152 Judas ein angehenderDer Waͤlſchen ihr berche; Der Lateiner ihrQuare; und der Teutſchen ihr Warum wird allhierin Kuͤrtze beantwortet.Atum hat unſer lieber HErꝛ den Judas Iſcarioth in ſein Apoſtoliſche Ver⸗) D) Ç fammlung als ein Mitglied an und aufgenommen/ Daer doch vorgeſe⸗hen/ dieſer werde ein Ertz; Scheim werden? Ich antworte dir Philoſo-phiæ Magifter, SS. Theologiæ Doctor,.U. Candidate,&c. verʒeyhe mirs/ wannſch ettoan in dein Titulat⸗ Buch nicht recht habe umgeſchlagen/ welches die Minet⸗vnint ihren labtilen und zarten Braͤtzlein in Cicero-Schrifft ſelbſt verfaſſet. Dirais einem Verſtaͤndigen antworte ich mit den Worten deß Engliſchen LehrersThomæ Aquinatis: Cur Domiñus Judam, quem caſurum{ciebat, elegit in Apo-ftolum? Ego, inquit, duodecim elegi;& unus ex vobis Diabolus eſt. Reſpondi,quæſtionem iſtam eſſe unam de illis, quas intuens Apoſtolus reverenti ſilentio,præteriens honoravit, exclamans: O altitudo divitiarum fapientiæ,& fcientiæDei,&c. Hoc unum ſcimus, quod in Juda non cauſavit Deus improbam volun-tem perditionis ſceleratæ in effe malitiæ. Attamen ipſe hac maculata voluntate` ulas eht, tanquam Dei fapientia, attingens à fine usque ad finem fortiter,&; somnialuaviter. Tom. 2. Serm. ad Eccleſ. cautelam. Wann euch die⸗fer E uren w higen Verſtand noch nicht begnuͤget/ ſo hoͤret/ was der groſſeKirchenlehrer/ der H. Klieronymus.;. contta Pelag... ad cap. 6. Joan. ſchreibet:Interrogo Chriſtum, cur Judam elegerit proditorem, cur ei loculus commiſerit,quem farem efe non ignorabat? Vis audire rationem; Deus præfentia judicat,non fatura: neque condemnat ex prælcientia, quem noverit talem fore, qui fibipofteà diſpliceat. Sed tantæ bonitatĩs eſt, ut eligat eum, quem interim boaumcernit,& ſcit malum futurum, dans ei poteſtatem converſionis& pœnitentiæ.Der heilige und groffe Kirchenlehrer Auguſtinus, als mein heiliger Vatter/ gehetnoch kuͤrtzer durch/ in Beantwortung dieſes Warum/ ſprechend: lib. de Civit.cap. 49. Habuit Chriftus inter Apotolos unum, quo malo utens benè,& ſuæ Paſ-ſioni diſpoſitum impleret,& Eccleſiæ ſuæ tolerandorum malorum præberet exem-plum. Der H. Kirchenlehrer Ambroſius giebt dem Warum eine andere Ant⸗wort: lib. de Paradiſo, cap. g. Venerat Dominus Jeſus omnes ſalvos facere pec-catores, etiam circa impios oſtendere debuit ſuam voluntatem,& ideò nec prodi-turum debuit præterire, ur vel beneficio Dei revoceretur à proditionis affectu.Deus, quem prævidet peccaturum,& in peccato fuo moriturum; huic beneficia{olet conferre, ut eum à peccato,& ab æterna damnatione retrahat, nè ipſe Do-mino detrahat, quod media ſufficientiſſima ad ſalutem ei non præbuerit. Dißſeynd lauter Beantwortung/ welche ohne Zweiffel/ maffen ſie von ſo hocherleuch⸗ten Lehrern herrühren/ denen Witzigen und Schriffterfahrenen ein Begnuͤgenlaiſten werden; Daß ich aber ſolche nicht in Teutſch uͤberſetze/ iſt die Urſach/ weilenetwaneftoentmhfehgmemfsÈiwÅneSaLe oran p Aa_y