an der Soldaten in jhrer Gewehr. 141 oder Wagenknecht/ Jung/ sr Bat die Loſe/ welches mir nicht allein frembd vmb anzuhoͤren vnd anzuſehen/ ſondern auch ein naͤrriſcher Brauch vorkommen. Dann was iſt die Loſe anderſt im Krieg/ als eines von den allergeheimeſten vnd ſecretiſten Stuͤcken als da ſeyn mag/ darbey wit in vnſern Kriegen noch dieſes halten/ vnd wie billich/ daß wir daſſelbige kei⸗ nem gemeinen Soldaten oder Kriegoman/ ſo da auff Schildtwacht ſtehet/ vertrawen/ wie⸗ wol an der Hiſpaniſchen Seiten in Niderland die Schildtwacht das Wort haben/ vnd die Runde cxaminiren, wie auch in Vngern gebraͤuchlich geweſen/ welches nicht behoͤrt zu⸗ ſeyn. Dann kein gemeiner Soldat behott das Wort oder die loſe zuhaben/ ſondern allein die Befelchs haber/ dann was ſolte dieſes fuͤr mancherley Verraͤhterey vervrſachen/ dann mancher Hallunck ein ſolch Schelmenſtuͤck jhm gleich einbildet/ wann er auff Schildt⸗ wacht ſtehet/ vnd nechſt bey dem Feind iſt/ mit der Loſe zum Feind vber laufft/ da dann vie⸗ lerley Verraͤhterey der Feind kan durchpracticiren, wie ich dir deſſen viel Exempel koͤndte vor Augen ſtellen/ ꝛc. Den a JIch wil dir aber das darthun/ daß wir in Oſtenda haben offt in einer Nacht vier/ fuͤnff/ oder ſech ſerley auch mehr Loſe gehabt/ ja alle Stunden/ wann man hat abgeloßt/ vnd ein Schildtwacht iſt gemiſſet worden/ entweder daß ſie auß ſich ſelbſt vbergelauffen/ oder vom geind iſt bey dem Kopff erhaſcht worden/ ſo bald hat man das Wort oder die Loſe ge⸗ endert/ welches mehr als einmal ſich zugetragen. Ich geſchweige/ daß man es ſolte oͤffent⸗ lich mit einer Trommeten außblaſen/ were viel beſſer/ es wurde kein Wort oder Loſe gege⸗ ben/ als ſo lautbar einẽ jeden Bernhaͤuter abblaſen laſſen. Vnd gleich wie die Polen in die⸗ ſem ſo verſchmitzt ſind/ alſo ſind ſie auch in allen Kriegsſtuͤcken wie die moͤgen erdacht wer⸗ wen/(auſſerhalb die Cavallerey/ ſo fie Huſſaren nennen/ dergleichen keine Reuterey in der Chriſtenheit/ wie auch in der Heydenſchafft/ nicht gefunden wirt/ von ſchonen abgerichten Foſſen/ mit koſtlichem Zeug behencket/ ſchnellen vnd auch wol armirten Pferden/ mit Lantzen ſo achtzehen oder zwantzig Schuch langfind) o Es iſt die Loſe zweyerley Art/ die eine wirt auſſerhalb der Wacht gebraucht/ davon wollen wir im andern Buch handlen. Die andere Art iſt auff der Wacht/ davon wollen wit jetzt ein wenig melden/ das ander an ſeinem Ort behalten. a Das Wort oder die Lofe wirt dem Wachtmeiſter vom Oberſten gegeben/ welchet ein Stunde(in Quartieren zu Feld)vor Nacht ſiedem Cherganten gibt/ welcher ſie herna⸗ cher den Corporaln/ Befelchs habern/ ſo auff der Wacht commendiren, vnd andern Be⸗ elchshabern im Quartier gibt. Wann er das Wort oder Loſe gibt/ laͤſſet er die Chergan⸗ ten oder Feldweibel alle in ein runden Circkul herumb ſtehen/ nach einander wie die Haupt⸗ leute folgen/ deß Oberſten erſtlich/ drauff deß⸗Oberſten Leutenampes/ vnd alſo fort an ſtel⸗ let ſich vnter dieſe Cherganten ein/ gibt als dann zur lincken oder rechten Seiten dem erſten Cherganten das Wort/ der gibt es fort dem zweyten/ der zweyte dem dritten/ vnd alſo fort an/ biß ſie es alle haben/ ſo gibt der letſte von Cherganten dem Wachtmeiſter das Wort wi⸗ derumb/ daran er dann verſtehet/ ob ſie es recht verſtanden/ vnd recht gegeben ſey. Er fragt/ wer die Hauptwachte? Ob ſie auch von allen Befelchshabern werde die Nacht recht verſe⸗ hen werden? Er zeiget jhnen alles/ was ſonſten vorlaufft vnd vom Oberſten befohlen wirt/ im Ringe allda an/ er verkuͤndiget jhnen auch das Auffbrechen an/ ob man wirtk auffſeyn oder ſtill ligen? Er beſihlet jhnen jhre Soldaten zu fleiſſiger Wacht/ vnd guter Auffſicht auff jhre Gewehr zuhalten/ in Summa alles/ was er jhnen noͤhtig anzuzeigen hat/ das meldet er jhnen allda. o Er befi hlt auch den Cherganten/ daß ein jeder alle Morgen/ wie viel geſunder Solda⸗ ten er vnter dem Faͤhnlein habe/ jhm auff ein Zettel eingebe/ welches ein Regimentswacht⸗ meiſter zu Mann zu wiſſen muß/ dann ſo er dieſes nicht weiß/ wie kan er dann in Eyl gegen feinen eind zur Batailien ſchreitten/ davon im andern Tractat ſol weiter Meldung geſchehen. © ij Das