Die vorred Der funff¶ Eyn ende hat dye epiſtel Iheronimi zum Paulinum dem prieſter.vnd vahet an die vorred in die funfbucher moyſi.ch hab empfangen dye begirlichenſendbrieff meines Deſideri vnd frewnds der in etlicher weysder weiſſagung zukunfftiger dinnghat genumen oder gewunnen dē namen des vaßtbittiden. mit Danieledas ich ſolt geben ewrē oren dy funfbücher moyſi. dye ich gedulmetſchtzoder außgeleget hab. vō hebreyſcherin lateiniſche ſprach. Sicherleich dißoffenbar werck meins gedichtes iſtſchedlich vonn nachredens wegenmeiner nachclaffer. dye do ſprechenich dicht newe gedicht. mit den ich erſteck das alt gedicht der.lxx. dulmetſchen oder außleger vnd alſo bewaren ſy die vernufft oder den klugenſynn. geleicherweiß als den wein. ſoich doch garofft hab bezeuget. dasich mich in gottes zelt wil opfferen.vmb eyn geringe gab. was ich vermag vnd ich hab gegeben zeugknußdas es nit iſt notturft. das geunſewbert werden. die reichtum eynes andern mit fremder armuͦt. Aber dasich binn kün wordē. darzu hat michgereitzet dy lere vnd der fleyß origenis. der in das alt gedicht hat vermiſcht die auſlegūg auſ einer ſprachin die andern. theodotionis mit denzweyen punckten. aſterico vnd obelo. das iſt. mit eynem ſteren vn̄ bratſpiß. den zwayen zaichen. vnnd mitden punckten. hat er durchteylet allſeyn geſchrifft. ſo hat er erleutert dyeding dye vor zegering waren vnndder geſchrifft der vor zweyntzig wasaber der do vor zeuil iſt geweſen. dyeyegkliche hat erſtecket vnd durchloͤchert. allermeyſt der dy die meiſterchaffte der ewangeliſten vnnd derapoſteln hat geoffenbart In denngeſchrifften wir leſen. vil von der alten ee. die doch in vnſerenn buchernnicht werden gehabet. als das iſt.Iſt hab gerüffet meynem ſun außegipten. vnd aber. Er wirt geheiſſen nazareus. Sy werden ſehen innden ſy geſtochen haben. vnnd aber.Die flieſſenden waſſer fleiſſend außſeynem leib lebendig waſſer vnndaber. Die ding die das aug nit hattgeſehen. vnnd das or nit hat gehoͤret. vnnd die ynn des menſchen hertzen nit ſeind auffgeſtigen. die gottbereyt hat den. die in lieb haben. vn̄vil ander geſchrifft. die ſye begeren.vnd doch nit aigen außlegung haben. Nun frag wir ſy wa diſe dinggeſchriben ſeyn. vnnd wenn ſy darzu nit mügen geantwurten. ſo ſprechen wir von den hebreyſchen buͤcherenn. Dye erſt gezeugknuß iſt inOſee. dye ander in yſaia. die dritt inzacharia. dye vierd in dem buch derſpruch. vnd die funfft desgleichen inyſaia. Nunn ſeyn vil die do vnwiſſendt nachuolgen der toͤrenten red.der vnbewerten buͤcher. vnnd die lugmere hyſpanier ſetzen ſye fur dye bewerten buͤcher. Mirr gehoͤrt nit zu.das ich ſoll außlegen dye ſach der irrſale. Die iuden ſprechen. es ſey geſchehen mit fürſichtigē rat. dz ptholomeus eyn diener eyns gottes nitbey den hebreyſchen begriff zwifel