3 8 Das letſt alter Won dem iungſten gericht vnnd ende derꝛverlt ] ſchickung des hoͤhſten gottes iſt es alſo geoꝛdnet das diſe vngerecht werlt nach verſcheynũg der ʒeit Tanendenem vnd nach außtilgung aller boßheit vnd nach guͤetigen gemůete zum ſeligen leben ein gerůigs ſtills fridſam̃s vnd guldeins reich vnder got dem herren anfahen vnd pluͤen ſoll. darũb nach erfüllung der zeit die got dem tod geſetzt hat wirdt der tod geendet. vnd wañ nw der zeitlich tod dem zeitlichen leben nachfolgt ſo iſt beſchließlich das die ſelen zu eim en gen leben aufferſteen. dañ der zeitlich tod nymbt ein end. hinwiderumb gleicherweiß als das leben der ſel ewig iſt in dem ſie die goͤtlichen vnnd vnaußſpꝛechlichen ftucht irer vntoͤdlichkeit nymbt. alſo iſt auch not das ir tod ewig ſey in dem ſie ewige peyn vnd vnentliche mar ter vnd quelung vnd die ſünd leyde. Weñ nw ſich das ende diſer werlt herzu nahnen wirdt ſo werden ſich vil wundergeſtalte ding an allen elementen der werlt erewgen zu anzaigung vnd verſtentnus des alßdenn gegen wurtigen ends aller volcker. Sant Meronimus erzelt. xv. ʒaichen die voꝛ dem tag des iungſten gerichts an. xv tagen kůnftig ſeyen. Im̃ erſten tag wirdt ſich das meer. xl. einbogen vber die hoͤhe der berg auffrichten vnd an ſeiner ſtatt als ein mawꝛ ſteen. Vnd am and ern tag alſo faſt abſteygen das es kawm geſehen werden mag. Am̃ dritten tag werden die vngehewren meerthier ob dem meer erſcheinen vnd ire geſchꝛay vnd hewln bis gein hy mel geben. Am̃ vierdten tag meer vnd waſſer pꝛynnen. Am̃ fünften die ktewter vnd pawmen plůtige tawe ray ee die gepew nyderfallen. Am ſibenden die felßen ſich aneinander zerkuuͤſchen. Am achtẽ gemai ner erdpidem komen. Am newndten das erdreich geebnet. Am ʒehenden die menſchen auß den hoͤlen geen vnd geparen als abſynnig vnd vnredende Am ayiften die gepayne der todten aufferſteen vnd auff den grebern ſte en. Am zwelften die ſtern nyderfallen. Am.xnj. die lebendigen ſterben das ſie mit den todten aufferſteen. Am.xüij himel vnd erde pꝛynnen Am. xv. himel vnnd erde ſich vernewen vnd alle menſchen wideraufferſteen. alßdenn wird ð ſun des hoͤhſten gottes komen vnd die lebendigen vnd todten richten. Der herr wirdt erſcheinen in dem luft ob der ſtatt von dannen er auffgeſtigen iſt. vnd bey ime die zaichen ſeiner marter vnd tods als panyer des obſyss.das creůtz. die nagel dos ſper. ſo werden auch die narben ſeiner fuͤnff wunden geſehen. vnnd in dem tal Joſaphat wirdt aller menſch geurtailt werden. Aber weñ das gericht der werlt vnd der toͤdtlichen komen. got die gůetigen vnnd die vngůetigen richten wirdet ſo wirdt er zu letſt die vnguͤetigen in das fewꝛ vnnd in die finſternus ſenden vnd den gůetigen ere vnd lebẽ gebẽ das dañ nicht allain die pꝛophetẽ kůͤnftig ſein auß dẽ gaiſt gottes. ſund er auch ettlich naturlich maiſter. als Hidaſpes auß einſpꝛechen der teůfel geſagt haben aber nymãt f0 fragen in welcher weys ſolchs geſchehen můg dañ man kan nicht vꝛſach goͤtlicher werck erzelen. ſunder die weil vom̃ anfang got der herr den menſchen in vnaußſpꝛechenlicherweiß Gebbopfft hat. ſo ſollen wir glawbẽ das der der den menſchen new beſchaffen hat den alten menſchen hetwider bꝛingen můg. Aber die vnglawbi gen ſehꝛeyen vnd ſpꝛechen. wie mag das verfawlt flaiſch ſo es entloͤſet oder in pulfer vnd aſchen gekert oder in die tiffe des meers verſenckt vnd in den waſſerwellen ʒerſtrewt wirdt. hinwiderumb verſam̃let vnnd in einen leib wider gegentzet werden vnnd auß der voꝛigen ſele des menſchen wuͤrcken. das woͤllen wir auß den reden Pauli verantwurten. Derſelb ſpcht Du vnweyſer was du ſaeſt das wird nit lebendig es ſterbe dañ voꝛ. vnd was du ſeeſt das iſt kuͤnftig. du ſeeſt aber ein ploſs koꝛn des waytzs oder eins andern ſamens. aber got gibt ime einen leib als er wil. was du nw in den ſame die du in das ertreich wurffeſt alle iar geſchehẽ ſyhſt glawbſt du in deinem flaiſch.das auß dem geſetz gottes in dem ertreich geſeet wirdt nicht kůnftig ſein. wie biſt du ſo ein ſchwacher achter des goͤtlichen gewalts vnnd mechtigkeit das du nicht glawbſt das er das zerſtrewt pulfer eins yeden flaiſchs in ſeinem ſtand zuſamen bꝛingen vnd herwider machẽ mug. Aber ſo nw die toͤdlich menſech lich ſyñſchicklichkeit den adern des metalls in die tieffe des ertreichs verſenckt nach grebt. vnd in deꝛ eſtalt des ertreichs den vnderſchaid aller metall erkennet. vnd yedes metall dem andern a zeſundern waißt. wer wil deñ nicht glawben das die goͤtlich kraft eins yeden flaiſchs aigen zerſtrewten leib wider finden vnderſchay den můg. Solchs iſt auch auß naturlichẽ vꝛſachen zebegreiffen. dañ ſo ymant mancherlay ſamen in ſeiner hand vermiſcht vnd vngeſündert oder bey aintzling in das ertreich ſeet wahin deñ das ſamkoꝛn ftande pn wirdt ſo bꝛingt es zu gepůrlicher zeit nach geſtaltnus ſeiner natur ein frucht zu widerbꝛingung des ſtands vnd weſens ſeiner geſtalt vnd ſeins leibs. alſo wirdt auch der leib vnd ſubſtantz eins yedẽ flaiſchs in dem nach dẽ willẽ got tes als des erſtẽ ſeers. die veꝛnunft vntoͤdlich iſt heꝛwið in die geſtaltnus die ð todt ettwẽ entloͤſet hat verſamelt verainigt. alßdeñ ein yedes flaiſch mit ſeiner ſele eintweders vmb verdienſtnus bekroͤnet. oder vmb ver ſchuldũg gepeynigt.aber ſie werdẽ nicht wiðgepoꝛn ſunð auferſteẽ. darũb mit leibẽ beklaidt des voꝛigẽ lebẽs aller geſchihtẽ gedechtig ſein. in dẽ himlichẽ gůetern mit vnaußſt echlicher frolockũg dẽ gegẽwern e got vmb abltilgũg alles vbels einlaytũg in ewig lebẽ däckſage Diſ dĩg ſind(als die pꝛophetẽ ſagẽ) al e kůnftig dero gezeůgknus hie zeſetzen nicht not iſt die dañ die maß eins bůchs nicht begreiffen moͤcht. welcher